Ciekawostki

Jaka jest szansa na LL skipa?

Wielu speedcuberów zastanawia się, jaka jest na coś szansa: na skipa, na łatwy scramble itd. Nie każdy potrafi to policzyć, a znalezienie poprawnej odpowiedzi bywa czasochłonne. W tym artykule pokażę, jak obliczyć szansę na otrzymanie LL skipa na kostce 3x3x3 w standardowej metodzie LBL lub CFOP.

 

Uwaga: uznajemy, że, jeśli do ułożenia kostki został tylko auf (ruch górną warstwą), to dostaliśmy LL skip. Dlatego można pominąć rozważania o liczbie różnych PLL-i z aufami po ich wykonaniu. W takim razie interesują nas tylko te sytuacje, w których najwięcej elementów jest dopasowanych do centrów - dzięki temu są one ułożone.

 

Oczywiście LL skip składa się z dwóch "mniejszych" skipów: OLL i PLL. Dlatego wystarczy obliczyć prawdopodobieństwo na oba te skipy (osobno), po czym pomnożyć je przez siebie - musimy otrzymać oba te skipy jednocześnie.

 

Najpierw zajmę się PLL skipem. Istnieją 22 PLL-e, w tym 1 to właśnie skip. Jednak ta liczba nie jest najbardziej istotna w kontekście obliczania prawdopodobieństwa - skipy (tak samo jak

) zdarzają się rzadziej od np. PLL Ja. Dlaczego tak się dzieje?

 

 

Oczywiście górną ścianę, na której spodziewamy się otrzymania PLL-a, "otaczają" 4 ściany. Powiedzmy, że górna ściana jest żółta, przednia jest czerwona, prawa jest zielona itd.. Rozważmy permutację Ua. Kiedy wykonamy tę permutację (na ułożonej kostce) z przodu, "pasek" złożony z trzech ułożonych elementów na górnej warstwie znajduje się z przodu (lub z tyłu - to zależy od wykorzystywanego algorytmu). Na drugiej kostce wykonajmy PLL Ua, mając żółtą ścianę z przodu. Następnie wróćmy do ustalonej orientacji (czerwony z przodu).

 

 

Okazuje się, że "paski" na obu kostkach znajdują się w innych miejscach. A to znaczy, że to są inne sytuacje - inne krawędzie są nieułożone. Dlatego liczymy te sytuacje nie jako 1 PLL, ale jako 2 różne układy elementów. Oczywiście, kiedy podobny eksperyment wykonamy z dwóch pozostałych orientacji (biała lub pomarańczowa ściana z przodu), otrzymamy podobne wyniki. Dlatego permutacja Ua odpowiada aż 4 układom elementów.

 

Teraz rozważmy permutację H. Zróbmy podobnie: wykonajmy ją w 2 różnych orientacjach. Okazuje się, że na obu kostkach sytuacja jest taka sama - permutacja H odpowiada tylko jednemu układowi elementów.

 

Dlaczego jednemu PLL-owi przypisujemy 4, a innemu - 1 układ?

 

PLL-e często przedstawiane są na rysunkach w formie strzałek łączących elementy, które zamieniają algorytmy przypisane danym permutacjom. Ich zwroty oznaczają, w jakiej kolejności zamieniają się elementy - np. PLL Ua ma strzałki o zwrotach przeciwnych do PLL Ub. Ale w PLL-ach, w których 2 elementy zamieniają się ze sobą, strzałki o przeciwnych zwrotach nałożone są na siebie, tworząc "podwójną strzałkę".

 

Permutacja H ma dwie takie podwójne strzałki tworzące kształt "+". Zauważmy, że taki układ ma 4 osie symetrii: 2 ukośne, 1 poziomą i 1 pionową (zaznaczyłem je na rysunkach kolorem zielonym). To znaczy, że strzałki po jednej stronie osi tworzą odbicie lustrzane strzałek po drugiej stronie. Taka reprezentacja pokazuje dokładnie to, co zaobserwowaliśmy wcześniej - jeżeli wykonamy PLL H z jakiejkolwiek orientacji, to ten układ będzie symetryczny do tego, który można wykonać z innej orientacji, więc te układy są takie same.

 

Natomiast permutacja Ua reprezentowana jest przez 3 strzałki z których żadna nie jest podwójna - nie można znaleźć żadnej osi symetrii (nawet, gdy wydaje się, że taka istnieje, okazuje się, że po "odbiciu" strzałki mają przeciwne zwroty, a więc tworzą permutację Ub, która oczywiście jest innym PLL-em). To oznacza, że żadne układy się nie pokrywają, a więc wszystkie 4 są różne.

 

Właśnie wykazałem, że na permutację Ua można trafić 4 razy częściej niż na permutację H. Jak jest z innymi PLL-ami? Np. wszystkie permutacje G tworzą po 4 układy (0 osi symetrii, bo strzałki nie są podwójne), a permutacja E tworzy 2 układy (2 osie symetrii - prostopadła i równoległa). Permutacja T ma tylko jedną oś symetrii, co odpowiada 4 różnym układom elementów.

Łatwo zauważyć, że prawie wszystkie PLL-e, które zamieniają 2 krawędzie i 2 narożniki, mają maksymalnie 1 oś symetrii do kierunku podwójnych strzałek), co odpowiada 4 układom. Wyjątkiem są permutacje Na i Nb, których działanie jest trochę trudniejsze do zrozumienia (można ustawić strzałki na 2 różne sposoby) - ważne jest to, że odpowiadają w sumie tylko 2 układom. Kiedy pojawia się 3-cykl, strzałki nie są podwójne, więc PLL-e odpowiadają 3 układom. 2 osie symetrii - 2 układy, 4 - 1 układ. Skip to także 1 układ.

 

Po podzieleniu liczby układów odpowiadającym skipowi przez sumę wszystkich układów dostajemy szansę na otrzymanie PLL skipa - 1/72.

 

Z OLL-ami należy zrobić to samo - obliczyć liczbę osi symetrii figur, które tworzą zorientowane elementy (tutaj analogia ze strzałkami raczej nie pomoże). Np. oba OLL-e T mają 1 oś symetrii, co odpowiada 4 układom, ale OLL H ma już 2 osie symetrii - 2 układy. Tylko 2 OLL-om (skipowi i OLL-owi X) odpowiada 1 układ. Po zliczeniu wszystkich przypadków dostajemy szansę 1/216 na wystąpienie OLL skipa.

 

 

 

Zauważ, że istnieją algorytmy, które tylko orientują elementy - nie zamieniają żadnych elementów miejscami, więc każdemu OLL-owi odpowiadają 72 sytuacje tożsame PLL-owi. W takim razie wystarczy pomnożyć prawdopodobieństwo uzyskania OLL skipa przez szansę na otrzymanie PLL skipa:

 

1/72*1/216 = 1/15552

 

Gdybyśmy chcieli odrzucić sytuacje, w których do ułożenia zostaje auf, wystarczy podzielić tę liczbę przez 4.

 

Zadanie dla czytelnika: jaka jest szansa na LL skipa na kostce 3x3x2? Inaczej mówiąc, jaka jest szansa na otrzymanie PLL skipa na układance, na której nie ma ograniczenia dotyczącego parity - na 3x3x2 można otrzymać sytuację, w której zamienione są np. 2 krawędzie i nic więcej.

 

Źródło zdjęcia: ruwix.com
 
A jak niewielkie prawdopodobieństwo różnych skipów przekłada się na wyniki? Oczywiście bardzo skraca czasy, ale tylko nielicznym udało się tego doświadczyć. Zacznijmy od PLL skipa, którym zakończyło się rekordowe ułożenie Collina Burnsa z 2015 roku:
 
 
Jeszcze bardziej szczęśliwej sytuacji doświadczył Dylan Wang, twórca kanału J Perm na YouTube, który subskrybuje ponad 750 tysięcy osób. LL skip przytrafił mu się na oficjalnych zawodach, dzięki czemu pobił swój rekord życiowy.
 
 
Pamiętajmy, że istnieje pojęcie "forced LL skip". Zawodnicy dodają pewne ruchy przed zakończeniem etapu F2L, żeby otrzymać "wymuszony" LL skip. Oczywiście prawdopodobieństwo na otrzymanie forced LL skipa jest o wiele większe od zwykłego LL skipa i zależy od umiejętności zawodnika. Przykład: aktualny rekord Europy Tymona Kolasińskiego:
 

 

 

inne z kategorii